Sains SPM

INFO TERBARU UNTUK TAHUN 2011!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pelajar & cikgu sekalian…terlebih dahulu saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru.Semoga tahun 2011 ini memberi lebih keberkatan dalam hidup kita dalam mencari ilmu.Disini ada cikgu lampirkan info terkini mengenai kursus yang akan diadakan dan soalan.Semoga ianya membantu anda semua!

Mengenai Kursus Pecutan Kognitif:

i) Bagi Para Pelajar yang berminat ingin menyertai kursus (Tidak termasuk modul),bayaran yang dikenakan ialah

a) PMR & SPM : RM13 (Untuk Semua Negeri))

ii) Harga CD Pecutan Kognitif (Optional):

a) Tingkatan 4 & 5 : RM3 (Untuk semua negeri)

Untuk Soalan Bagi Modul Info Tingkatan 5,para pelajar & guru boleh memuat turun di:

http://www.slideshare.net/amirashraf84/soalan-bagi-modul-nota-ringkas-5

Jika ada pertanyaan dan inginkan maklumat yang lebih lanjut,para pelajar & guru bolehlah menghubungi Cikgu Hamzah di talian 0139302955.

Salam Pecutan Kognitif untuk semua. Terima kasih.

Wassalam.

Cikgu Hamzah Othman

4 Januari 2011

PENGUMUMAN!!!!!!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….sebelum memulakan bicara,rasanya belum terlambat lagi untuk cikgu ucapakan selamat tahun baru buat semua. Sukacita ingin cikgu maklumkan kepada pelajar-pelajar dan guru sekalian bahawa kursus Sains Pecutan Kognitif untuk UPSR, PMR & SPM akan bermula pada bulan Febuari 2010. Jadi, bagi sesiapa yang berminat untuk mengadakan kursus,bolehlah menghubungi atau tinggalkan mesej pada cikgu di talain 013-9302955. Semoga kedatangan tahun baru ini membuka satu lembaran baru untuk kita bersama. Salam Pecutan Kognitif buat semua!!Wassalam..

Latihan Pusat dan Perlawanan Persahabatan Menjelang Perlawanan Akhir Pada Selasa – 2 Desimber 2009

Bahagian A

1 Diagram 1.1 and Diagram 1.2 show an experiment to study the electrical conductivity

of lead(II) bromide.

Rajah 1.1 dan Rajah 1.2 menunjukkan eksperimen untuk mengkaji kekonduksian elektrik

plumbum(II) bromida

Diagram 1.1Rajah 1.1

Diagram 1.2Rajah 1.2

(a) (i) What is the reading of the ammeter in Diagram 1.2?

Apakah bacaan ammeter pada Rajah 1.2?

0.4 A

………………………………………………………………..A

(ii) State one inference for this experiment.

Nyatakan satu inferens bagi eksperimen ini

Jarum ammeter menunjukkan bacaan 0.4A kerana plumbum bromida lebur dapat mengkonduksi arus elektrik.

……………………………………………………………………….…………..………………….

(b) State the manipulated variable in this experiment.

Nyatakan pembolehubah dimanipulasikan dalam eksperimen ini.

Keadaan plumbum bromida

……………………………………………………………………….…………..…………………….

(c) State one hypothesis for this experiment

Nyatakan satu hipotesis untuk eksperimen ini.

Jika plumbum bromida dalam keadaan leburan, maka arus elektrik dapat mengalir @ jarum ammeter akan terpesong.

……………………………………………………………………….…………..……………………..

(d) Predict the reading of ammeter if the molten lead(II) bromide is cooled at room temperature

Ramalkan bacaan ammeter jika leburan plumbum(II) bromida disejukkan pada suhu bilik

Bacaan 0 atau Tiada bacaan

……………………………………………………………………….…………..……………………..

2 Diagram 2 shows an experiment to study the heat change in a fermentation process of glucose.

Rajah 2 menunjukkan eksperimen untuk mengkaji perubahan haba dalam proses penapaian glukosa.

The results of the experiment is recorded in Table 2.

Keputusan eksperimen ditunjukkan dalam Rajah 2.

Time (min)Masa (min) Thermometer reading (oC)Bacaan termometer
0 28
5 30
10
34

32

15 ……
20 35
25 35

Table 2

Jadual 2

(a) Based on the thermometer reading in Diagram 2, complete Table 2.

Berdasarkan bacaan termometer dalam Rajah 2, lengkapkan Jadual 2.

(b) Based on Table 2, draw a graph to show the relationship between the time and the temperature.

Berdasarkan Jadual 2, lukis graf untuk menunjukkan hubungan antara masa dan suhu.

(c) What is the relationship between the time and the temperature in the first 15 minutes?

Apakah hubungan antara masa dan suhu dalam masa 15 minit yang pertama?

Apabila masa meningkat, maka suhu meningkat.

……………………………………………………………………….…………..……………………..

(d) Predict the temperature at the 30th minute.

Ramalkan suhu pada minit ke-30.

35

……………………………………………………………………….…………..……………………..

4 Diagram 4 shows an experiment to study the reaction between an iron nail and a steel nail with sodium chloride solution.

Rajah 4 menunjukkan satu eksperimen untuk mengkaji tindakbalas paku besi dan paku keluli dengan larutan natrium klorida.

After four days, the colour of nail is recorded in table 4.

Selepas empat hari, warna pada paku telah direkod dalam jadual 4.

Type of nailJenis paku Initial colour of nailWarna awal paku Colour of nail after four daysWarna paku selepas empat hari
IronBesi Greykelabu brownPerang
SteelKeluli Greykelabu Greykelabu

(a) Based on Table 4, state one observation in this experiment.

Berdasar Jadual 4, nyatakan satu pemerhatian bagi eksperimen ini.

Warna paku besi bertukar menjadi perang tetapi warna paku keluli kekal kelabu.

……………………………………………………………………………………………………

(b) State one inference for this experiment.

Nyatakan satu inferens bagi eksperimen ini.

Warna paku besi bertukar mejadi perang kerana ia mengalami kakisan atau ia berkarat.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

(c) State the manipulated variable for this experiment.

Nyatakan pembolehubah yang dimanipulasikan dalam eksperimen ini.

Jenis paku atau paku besi dan paku keluli.

………………………………………………………………………………………………………

(d) State one hypothesis for this experiment

Nyatakan satu hipotesis bagi eksperimen ini.

Jika paku keluli digunakan, ia tidak berkarat.

…………………………………………………………………………………………………….

(e) Iron nail becomes rusty . State the operational definition for rusting.

Paku besi telah mengalami pengaratan. Nyatakan definisi secara operasi bagi pengaratan.

Pengaratan ialah proses yang ditunjukkan oleh paku bertukar menjadi perang.

…………………………………………………………………………………………………….

Bahagian B

5 Diagram 5 shows a pathway of impulse in human nervous system.

Rajah 5 menunjukkan laluan impuls dalam sistem saraf manusia.

(a) Based on Diagram 5, name P and neurone Q.

Berdasarkan Rajah 5, namakan P dan neuron Q.

reseptor

P : .……………………………………………………………………………………

Neuron deria / sensory neuron

Neurone Q : …………………………………………………………………………

Neuron Q

(b) State one type of effector in human body .

Otot / muscles dan kelenjar / glands

Nyatakan satu jenis efektor dalam badan manusia..

…………………………………………………………………………………………………….…….

(c) State the function of sensory neurone.

Nyatakan fungsi neuron deria..

Menghantar impuls dari reseptor ke sistem saraf pusat .

……………………………………………………………………………………………………….…….

(d) Mark (√) the activities that controlled by the cerebellum.

Tanda (√) bagi aktiviti-aktiviti yang dikawal oleh serebelum.

 

/

 

 

/

6 Diagram 7 shows silver refining using electrolysis

Rajah 7 menunjukkan proses penulenan argentum secara elektrolisis.

Larutan argantum nitrat

Diagram 7

Rajah 7

(a) On diagram 7, name X, Y and Z by using the following information.

Pada Rajah 7, namakan X,Y dan Z dengan menggunakan maklumat berikut;

Pure silver / Argentum tulenImpure silver /Argentum tak tulen 

Silver (II) nitrate solution /Larutan argentum(II) nitrat

(b) State the energy changes in this electrolysis process.

Nyatakan perubahan tenaga yang berlaku dalam proses elektrolisis.

Tenaga elektrik à tenaga kimia

………………………………………………………………………………………………………………………………………

(c) Why metal X becomes thinner in the electrolysis process?

Mengapakah logam X menjadi semakin nipis semasa proses elektrolisis?

Logam X terkakis dan dipindahkan ke logam Y (katod)

………………………………………………………………………………………………………………………………………

(d) State one use of electrolysis other than metal refining.

Nyatakan satu kegunaan elektrolisis selain dari penulenan logam.

i. untuk penyaduran

………………………………………………………………………………………………………………………………………

7 Rajah 24 menunjukkan susunan radas bagi proses penyaduran nikel pada paku besi.

Larutan nikel sulfat
Logam nikel
Plat P: ______________
Larutan Q: _____________
Paku besi

Rajah 24

(a) Namakan plat P dan larutan Q dalam kotak yang disediakan pada Rajah 24.

(b) Apakah yang berlaku pada paku besi dan plat P semasa tindak balas berlaku?

Disaluti oleh nikel atau menjadi Semakin tebal

(i) Paku besi : ………………………………………………………………………………

Menjadi semakin nipis

(ii) logam nikel : ………………………………………………………………………………….

(c) Nyatakan satu syarat untuk penyaduran yang baik.

Permukaan paku besi mesti bersih / gunakan arus elektrik yang kecil.

1……………………………………………………………………………………………….

(d) Apakah kegunaan proses penyaduran.

Supaya tidak berkata @ supaya cantik @ supaya berkilau

…………………………………………………………………………………………………

8 Rajah 25 menunjukkan struktur sebuah sel.

Ammonium klorida
Rod karbon
zink
Q: _______________
S: _______________
P: _______________

Rajah 25

(a) Namakan struktur P, Q dan S dalam kotak yang disediakan pada Rajah 25.

(b) Nyatakan kelebihan dan kelemahan sel ini berbanding sel basah.

Kecil, senang dibawa

(i) Kelebihan: ……………………………………………………………………………..

Tidak tahan lama, tidak boleh dicas semula

(ii) Kelemahan: ……………………………………………………………………………

9 Rajah 18 menunjukkan simbol amaran bagi bahan tertentu.

Bahan P (radioaktif)

(a) Bahan P adalah berbahaya kepada manusia. Jelaskan.

Bahan P mengeluarkan sinaran radioaktif .

………………………………………………………………………………………………

uranium

(b) Namakan satu contoh bahan P. …………………………………………………………….

(c) Nyatakan dua kesan buruk jika badan terdedah kepada bahan P.

Menyebabkan mutasi
Menyebabkan kanser

1. ……………………………………………. 2 : …………………………………………..

Disimpan didalam bekas plumbum dan menggunakan lengan robot semasa memindahkannya

(d) Cadangkan satu langkah berjaga-jaga semasa mengendalikan bahan P.

………………………………………………………………………………………………..

10 Rajah 19 menunjukkan neutron digunakan dalam satu tindak balas nuklear. Tindak balas menghasilkan unsur P dan unsur Q

barium

Neutron

Uranium-235

krypton

Rajah 19

(a) Nama proses yang ditunjukkan dalam rajah di atas?

Pembelahan nukleus

…………………………………………………………………………………………………

(b) Mengapakah neutron dibedil kepada atom Uranium-235?

Untuk menghasilkan tenaga nuklear

………………………………………………………………………………………………

(c) Nayatakan satu kegunaan proses yang dinyatakan dalam (a).

Untuk menjana tenaga elektrik.

………………………………………………………………………………………………..

11 Rajah 27 menunjukkan sebuah kamera berkanta.

diafragma
Bukatup / aperture
kanta
Pelaras fokus
filem
N : ……………
P : ………………
M : ……………
Q : ……………

Rajah 27

(a) Namakan bahagian berlabel P, Q, M dan N dalam kotak pada Rajah 27.

Tempat menayang imej

(b) Nyatakan fungsi bahagian berlabel P, Q ,R dan S.

Mengawal tempoh cahaya masuk

P : …………………………………………….. Q : ………………………………………….

Memokus cahaya
Melaras jarak kanta dari filem

N: ……………………………………………. M : ………………………………………….

retina

(c) Apakah bahagian dalam mata yang sama fungsinya dengan bahagian berikut.

Sama dengan Q : ………………………………………………………………………………

Otot siliari

Sama dengan M : ……………………………………………………………………………..

12 Diagram 9.1 shows two torch lights, P and Q placed in front of blue and red filters respectively.

Rajah 9.1 menunjukkan dua lampu suluh, P dan Q diletakan dihadapan penapis warna biru dan penapis merah masing-masing.

X  

Y

Z

Y
Torch light QLampu suluh Q
Torch light PLampu suluh P
White screenSkrin putih
X
Z
Blue filtersPenapis biru
Red filterPenapis merah

Diagram 9.1

Rajah 9.1

(a) What are the colours that appear in area X and Y?

biru

Apakah warna yang kelihatan pada kawasan X danY?

(i)

magenta

X : …………………………………………………………………………. ………………

(ii) Y : ………………………………………………………………………………………………………………………….

(b) Which of the colours appearing on the white screen is

Antara warna- warna yang kelihatan pada skrin putih, yang manakah

(i) primary colour?

Merah Dan biru

warna primer?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

(ii) secondary colour?

magenta

warna sekunder?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

(c) Diagram 9.2 shows a red apple placed under magenta light.

Rajah 9.2 menunjukkan sebiji epal merah diletakkan dibawah cahaya magenta.

( Merah + biru )
Magenta lightCahaya magenta
Epal merah

Diagram 9.2

Rajah 9.2

(i) What is the colour of the apple under the light?

Apakah warna yang kelihatan pada epal di bawah cahaya tersebut?

merah

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

( Merah + biru )
Magenta lightCahaya magenta
Epal hijau

Diagram 9.2

Rajah 9.2

(ii) If the red apple is replaced with a green apple, state the colour seen under the magenta light.

hitam

Jika epal merah diganti dengan epal hijau, nyatakan warna yang kelihatan dibawah cahaya magenta.

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Penapis 1 penapis 2 skrin putih

(e) Apakah warna yang tertayang pada skrin putih selepas melalui 2 penapis berwarna?

Warna penapis 1 Warna penapis 2 Warna yang tertayang pada skrin
merah merah merah
merah biru hitam
merah Magenta ( merah + biru) merah
merah Kuning ( hijau + merah ) merah
merah Sian ( hijau + biru ) hitam

(f)

Penapis 1 penapis 2 skrin putih

(f) Apakah warna yang tertayang pada skrin putih selepas melalui 2 penapis berwarna?

Warna penapis 1 Warna penapis 2 Warna yang tertayang pada skrin
Magenta ( merah + biru) merah merah
Magenta ( merah + biru) biru biru
Magenta ( merah + biru) Magenta ( merah + biru) magenta
Magenta ( merah + biru) Kuning ( hijau + merah ) merah
Magenta ( merah + biru) Sian ( hijau + biru ) biru

13 Diagram 6 shows a process of cell division. Chromosomes at stage R are not shown. Rajah 6 menunjukkan suatu proses pembahagian sel, Kromosom pada peringkat Q tidak ditunjukkan.

T
S
R
Q
P

(a) (i) Name the type of process shown above

Namakan jenis proses yang ditunjukkan di atas.

mitosis

………………………………………………………………………………………..

(ii) How many chromosomes are found in this cell before the process occurs

Berapakah bilangan kromosom yang terdapat dalam sel ini sebelum proses berlaku

4 kromosom

………………………………………………………………………………………………….

(b) In Diagram 6, draw the chromosomes at stage R.

Pada Rajah 6, lukis kromosom pada peringkat R.

(c) How many daughter cells are produced at the end of the division?

Berapakah bilangan sel anak yang terhasil pada akhir pembahagian?

2 sel anak

……………………………………………………………………………………………………..

(d) Where does this cell division take place in human?

Dimanakah pembahagian sel ini berlaku dalam manusia?

Pada kulit atau seluruh tubuh kecuali pada testis dan ovari.

……………………………………………………………………………………………………….

(e) Why is this cell division is important to organisms?

Mengapakah pembahagian sel ini penting pada organisma?

i. untuk tumbesaran @ pertumbuhan / for growth.ii. menggantikan sel yang rosak arau mati / to replace dead cells

……………………………………………………………………………………………………….

14 Diagram 7 shows a model of atomic structure.

Rajah 7 menunjukkan model struktur atom.

(a) Name particle X

neutron

Namakan zarah X.

………………………………………………………………………………………………………………………………….

(b) Based on Diagram 7, state the proton number and nucleon number of atom M

Berdasarkan Rajah 7, nyatakan nombor proton dan nombor nukleon bagi atom M

4

(i) Proton number : ……………………………………………………………………………………………………

Nombor proton

8

(ii) Nucleon number : …………………………………………………………………………………………………

Nombor nukleon

(c) Why atom M and atom N are isotope?

Mengapakah atom M dan atom N merupakan isotop?

Atom M dan N mempunyai nombor proton yang sama (4) tetapi mempunyaiNombor nukleon yang berbeza .( nombor nukleon atom M=8 tetapi atom N=9)

………………………………………………………………………………………………………………………………….

(d) Name one example of isotope.

Namakan satu contoh isotop.

Carbon 14

………………………………………………………………………………………………………………………………….

(e) State one use of isotope in archaeology

Nyatakan satu kegunaan isotop dalam bidang

  1. menentukan usia bahan purba.
  1. untuk mengesan kebocoran paip dalam tanah
  1. untuk mengkaji penyerapan baja oleh tumbuhan.
  1. Untuk mengesan tempat darah beku dalam tubuh.

i. arkeologi. ……………………………………………………………………………………………………………..

ii. industri; …………………………………………………………………………………………………………..

iii. pertanian : ……………………………………………………………………………..

iv. perubatan: ………………………………………………………………………….

15 Diagram 7.1 shows a cross section of an oil palm fruits

Rajah 7.1 menunjukkan keratan rentas buah kelapa sawit.

(a) Name part of the fruit that produces the most oil.

Z

Namakan bahagian buah kelapa sawit yang menghasilkan minyak paling banyak.

…………………………………………………………………………………………………….

[1 mark]

(b) State one advantage of oil palm to our health.

Nyatakan satu kebaikan minyak kelapa sawit pada kesihatan.

Kaya dengan vitamin A, tanpa kolesterol

……………………………………………………………………………………………………….…….

[1 mark]

Diagram 7.2

Rajah 7.2

(c) Diagram 7.2 shows the process of making soap in laboratory.

Rajah 7.2 menunjukkan proses membuat sabun di makmal.

(i) Name the process of making soap.

Namakan proses membuat sabun.

saponifikasi

……………………………………………………………………………………………………….…….

[1 mark]

(ii) State the function of common salt.

Nyatakan fungsi garam biasa.

Untuk memendapkan sabun

……………………………………………………………………………………………………….…….

[1 mark]

(d) State another plant oil that can be used to produce soap.

Minyak kelapa, minyak zaitun, minyak jagung

Nyatakan minyak tumbuhan lain yang boleh digunakan untuk menghasilkan sabun.

……………………………………………………………………………………………………….…….

[1 mark]

(e) Diagram 7.3 shows the structure of soap molecules. Circle the part that dissolve in grease or oil.

Rajah 7.3 menunjukkan struktur molekul sabun. Bulatkan bahagian yang larut dalam gris atau minyak.

16 Rajah 39 menunjukkan bagaimana lateks boleh diubah kepada bentuk lain.

Lateks

Rajah 39

(a) Namakan bahan kimia P dan bahan Q dalam kotak yang disediakan dalam Rajah 39.

i. lebih kuat

(b) Bandingkan dua ciri getah asli dan getah tervulkan

ii. lebih tahan haba

………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

(c) Lukiskan struktur getah tervulkan dalam ruang yang disediakan di bawah.

17 Diagram 8 shows the principle of a four strokes petrol engine.

Rajah 8 menunjukkan operasi enjin petrol empat lejang

Stroke MLejang M 

Lejang masukIntake stroke

……………………..

Compression strokeLejang Mampatan Power stroke 

Lejang ekzosExhaust stroke

Lejang Kuasa

Stroke NLejang N 

……….……………..

/

(a) Name strokes M and N in Diagram 8.

Namakan lejang M dan N dalam Rajah 8.

(b) (i) Name structure L in Diagram 8.

Namakan struktur L dalam Rajah 8.

Palam pencucuh / spark plug

…………………………………………………………………………………..………………….

(ii) What is the function of structure L?

Untuk membakar bahan api

Apakah fungsi struktur L ?

……………………………………………………………………………………………………..

(c ) Mark ( √ ) in the boxes provided in Diagram 8 to show where the combustion of the

petrol takes place.

Tandakan ( √ ) di dalam kotak yang disediakan dalam Rajah 8 untuk menunjukkan di mana pembakaran petrol berlaku.

(d) State one difference between four strokes petrol engine and a four strokes diesel engine.

Enjin petrol menggunakan bahanapi petrol tetapi enjin diesel menggunakan bahanapi diesel.Enjin petrol menggunakan palam pencucuh tetapi enjin diesel tidak menggunakan palam pencucuh

Nyatakan satu perbezaan antara enjin petrol empat lejang dengan enjin diesel empat lejang.

…………………………………………………………………………………..………………….

Bahagian C10

1. Suhu mempengaruhi pembiakan bakteria.

2. Cahaya mempengaruhi pembiakan bakteria.

3. Keadaan sebatian ion mempengaruhi kekonduksian elektrik.

4. Jisim mempengaruhi inersia sesuatu objek.

5. Logam berlainan mempunyai kekuatan regangan yang berbeza.

Bahagian C11 dan C12

1. PENYELESAIAN MASALAH.

Format Baru

Soalan 1 Untuk mencegah penyakit taun selepas banjir.
a. Mengenalpasti masalah Untuk mencegah penyakit taun selepas banjir.
b. Penjelasan masalah Taun disebabkan oleh bakteria yang disebar oleh lalat.
c. Kaedah-kaedah untuk menyelesaikan masalah. i. memasak air dan makanan dengan sempurna.
ii. membuang air di dalam tandas.
iii. menutup makanan
iv. membuang sampah di dalam plastik atau tong yang tertutup.
Soalan 2 Untuk mencegah penyakit AIDS..
a. Mengenalpasti masalah Untuk mencegah AIDS..
b. Penjelasan masalah Disebabkan oleh virus HIV
c. Kaedah-kaedah untuk menyelesaikan masalah. i. tidak mengambil dadah .
ii. menjauhi pelacur.
iii. tidak mengamalkan homoseks
iv. tidak melakukan seks bebas.
Soalan 3 Untuk meningkatkan pengeluaran makanan..
a. Mengenalpasti masalah Untuk meningkatkan pengeluaran makanan..
b. Penjelasan masalah Kadar populasi penduduk lebih tinggi berbanding pengeluaran makanan
c. Kaedah-kaedah untuk menyelesaikan masalah. i. menjalankan penyelidikan dan pembangunan dalam bidang pertanian/ternakn
ii. penggunaan teknologi moden.
iii. membuka tanah pertanian yang baru
iv. menanam lebih banyak pokok.
Soalan 4 Untuk mengelakkan kecederaan semasa kemalangan..
a. Mengenalpasti masalah Untuk mengelakkan kecederaan semasa kemalangan.
b. Penjelasan masalah Kemalangan disebabkan oleh faktor inersia.
c. Kaedah-kaedah untuk menyelesaikan masalah. i. memakai tali pinggang keledar
ii. menggunakan bag udara.
iii. menggunakan alas kepala
iv. menggunakan stering yang lembut
Soalan 5 Untuk mengelakkan pemanasan global..
a. Mengenalpasti masalah Untuk mengelakkan pemanasan global..
b. Penjelasan masalah Peningkatan gas karbon dioksida
c. Kaedah-kaedah untuk menyelesaikan masalah. i. mengelakkan pembakaran terbuka
ii. kitar semula bahan buangan.
iii. menggunakan kenderaan elektrik
iv. menanam lebih banyak pokok./mengekalkan hutan
Soalan 6 Untuk mengelakkan penipisan lapisan ozon
a. Mengenalpasti masalah Untuk mengelakkan penipisan lapisan ozon..
b. Penjelasan masalah Kerana penggunaan bahan CFC
c. Kaedah-kaedah untuk menyelesaikan masalah. i. mengurangkan penggunaan bahan CFC
ii. menggantikan bahan CFC dengan bahan lain..
iii. menguatkuasa undang-undang untukmengawal pembebasan bahan CFC

Format L A M A.

Soalan 7 Untuk melancarkan roket ke angkasa lepas..
a. Mengenalpasti masalah Untuk melancarkan roket ke angkasa lepas.
b. Kaedah yang digunakan Menggunakan Prinsip Keabadian Momentum.
c. Penjelasan bagaimana kaedah yang digunakan itu bertindak. i. roket menggunakan bahanapi gas hidrogen cecair dan kerosin
ii. roket membawa bekalan gas oksigen cecair untuk membakar bahanapi.
iii. apabila bahan api terbakar, maka terhasillah gas ekzos yang dikeluarkan pada kelajuan yang sangat tinggi.
iv. momentum gas ekzos akan menghasilkan daya tujah ke atas , lalu mengerakkan roket ke atas. .
Soalan 8 Untuk menanam tiang cerucuk..
a. Mengenalpasti masalah Untuk menanam tiang cerucuk.
b. Kaedah yang digunakan Menggunakan Prinsip Keabadian Momentum.
c. Penjelasan bagaimana kaedah yang digunakan itu bertindak. i. tiang cerucuk ditegakkan di atas permukaan tanah
ii. pemberat atau pelantak digantung di atas dan setentang dengan tiang cerucuk .
iii. Pemberat atau pelantak dijatuhkan ke atas tiang cerucuk.
iv. momentum pemberat atau pelantak akan dipindahkan ke tiang cerucuk, menyebabkan tiang cerucuk bergerak masuk ke dalam tanah.
Soalan 9 Untuk mengawet susu mentah.
a. Mengenalpasti masalah Untuk mengawet susu mentah.
b. Kaedah yang digunakan Menggunakan kaedah pempasteuran.
c. Penjelasan bagaimana kaedah yang digunakan itu bertindak. i. susu mentah dipanaskan pada suhu 63°C selama 30 minit atau
ii.. susu mentah dipanaskan pada suhu 72°C selama 15 saat
iii. kemudian disejukkan serta merta..
iv. pemanasan akan mematikan bakteria dalam susu. .
Soalan 10 Untuk membaiki mutu lateks atau susu getah supaya lebih kenyal, lebih kuat dan lebih tahan haba.
a. Mengenalpasti masalah Untuk membaiki mutu lateks atau susu getah supaya lebih kenyal, lebih kuat dan lebih tahan haba..
b. Kaedah yang digunakan Menggunakan kaedah pemvulkanan..
c. Penjelasan bagaimana kaedah yang digunakan itu bertindak. i. lateks dicampur dengan sulfur
ii.. kemudian dipanaskan
iii. atom sulfur membentuk ikatan silang antara rantai polimer getah
iv. ikatan silang akan menghalang rantai polimer getah dari menggelunsur, lalu menjadikan getah tervulkan lebih kuat, lebih kenyal dan lebih tahan haba..
Soalan 11 Untuk menghasilkan bahan berbau wangi /bahan perisamakanan berbau wangi.
a. Mengenalpasti masalah Untuk menghasilkan bahan berbau wangi / bahan perisamakanan berbau wangi.
b. Kaedah yang digunakan Menggunakan kaedah atau proses pengesteran.
c. Penjelasan bagaimana kaedah yang digunakan itu bertindak. i. etanol dicampur dengan asid etanoik.
ii.. kemudian dicampur dengan asid sulfurik pekat sebagai mangkin.
iii. kemudian dipanaskan ( di dalam kukus air )
iv. kemudian terhasillah ester yang berbau wangi.
Soalan 12 Untuk mengangkat kapal terbang ke atas semasa penerbangan..
a. Mengenalpasti masalah Untuk mengangkat kapal terbang ke atas semasa penerbangan..
b. Kaedah yang digunakan Menggunakan prinsip Bernoulli.
c. Penjelasan bagaimana kaedah yang digunakan itu bertindak. i. sayap kapal terbang berbentuk aerofoil.
ii.. apabila kapalterbang bergerak ke hadapan, udara bergerak lebih laju pada bahagian atas sayap,.
iii. ini menyebabkan tekanan udara di bahagian atas sayap lebih rendah.
iv. maka terhasillah daya angkat arah ke atas, lalu mengangkat sayap kapalterbang ke atas.

Udara bergerak laju menyebabkan

Tekanan udara menjadi rendah.

Sayap kapalterbangBerbentuk aerofoil.

Daya angkat

Soalan 13 Untuk menyadur nikel pada sudu besi.
a. Mengenalpasti masalah Untuk menyadur nikel pada sudu besi.
b. Kaedah yang digunakan Menggunakan proses elektrolisis / penyaduran
c. Penjelasan bagaimana kaedah yang digunakan itu bertindak. i. Gunakan bateri kering atau arus terus.
ii.. Logam nikel dijadikan anod atau disambung pada punca positif bateri.
iii. sudu besi dijadikan katod atau disambung pada punca negetif bateri.
iv. Larutan nikel sulfat dijadikan elektrolit.
Soalan 14 Untuk menulenkan logam kuprum yang tidak tulen.
a. Mengenalpasti masalah Untuk menulenkan logam kuprum yang tidak tulen..
b. Kaedah yang digunakan Menggunakan proses elektrolisis
c. Penjelasan bagaimana kaedah yang digunakan itu bertindak. i. Gunakan bateri kering atau arus terus.
ii.. Kuprum tidak tulen dijadikan anod atau disambung pada punca positif bateri.
iii. logam kuprum tulen dijadikan katod atau disambung pada punca negetif bateri.
iv. Larutan kuprum sulfat dijadikan elektrolit.

2. MEMBUAT KEPUTUSAN.

Soalan 1. a. Bandingkan antara bateri sel kering dan bateri asid- plumbum dari segi kebaikan dan kelemahannya.

Jenis bateri Kebaikan Kelemahan
Sel kering ringan Tidak boleh dicas semula
Sel asid-plumbum Boleh dicas semula berat

b. Nyatakan jenis bateri yang sesuai digunakan untuk setiap objek berikut serta alasannya.

Objek Jenis bateri yang dipilih serta alasannya..
a. lori Bateri asid – plumbum kerana ia boleh dicas semula.
b. kalkulator Bateri kering kerana ia ringan
c. kereta mainan. Bateri kering kerana ia ringan..

Soalan 2. a. Bandingkan antara sifat besi dan keluli .

Besi keluli
berkarat Tidak berkarat
Keras dan kuat Lebih keras dan lebih kuat.

b. namakan 3 jenis aloi dan nyatakan satu sifatnya.

Jenis aloi sifatnya
1. keluli Tidak berkarat dan lebih kuat
2. duralumin Tidak berkarat, ringan dan kuat.
3. piuter Tidak berkarat,dan berkilau,

c. Nyatakan jenis aloi yang sesuai digunakan untuk setiap objek berikut serta alasannya.

Objek Jenis bateri yang dipilih serta alasannya..
a. piala piuter kerana tidak berkarat dan berkilau
b. jambatan keluli kerana tidak berkarat dan lebih kuat
c. badan kapalterbang. duralumin kerana ia tidak berkarat, ringan dan kuat.

Soalan 3. a. Namakan contoh makanan yang kaya dengan kumpulan makanan berikut .

Kumpulan makanan Contoh makanan
1. protein telur
2. karbohidrat nasi
3. serat pisang
4. iodin kerang
5. kalsium susu
6. vitamin C limau
7. vitamin A Sayur karot

b. Namakan makanan yang sesuai diambil oleh individu yang mengidap penyakit berikut serta alasannya.

Jenis penyakit yang dihidapi Makanan yangdisyurkan serta alasannya.
1. lemah, tidak cukup tenaga Makan nasi kerana nasi kaya dengan karbohidrat
2. kwasyiokhor Makan telor kerana telor kaya dengan protein.
3. goiter Makan kerang kerana kerang kaya dengan iodin
4. Rabun malam Makan sayur karot kerana karot kaya dengan vitamin A
5. rikets Minum susu kerana susu kaya dengan kalsium
6. skurvi Makan limau kerana limau kaya dengan vitamin C
7. sembelit Makan pisang kerana pisang kaya dengan serat.

3. MENGKONSEPSI.

Soalan 1.

a. Nyatakan perbezaan antara logam dan bukan logam

Logam Bukan logam
i. permukaan berkilau i. permukaan berkilau
ii.boleh mengalir elektrik ii.boleh mengalir elektrik
iii. pengalir haba yang baik. iii. pengalir haba yang baik.
kuprum
besi
Bahan

b.

i. Mengenalpasti maklumat.
Besi dan kuprum ialah bahan logam
ii.Mengenalpasti ciri sepunya
Besi dan kuprum mempunyai ciri – ciri sepunya iaitu kedua-duanya 

  1. mempunyai permukaan berkilau
  2. ii. Boleh mengalir elektrik
iii.Contoh dan bukan contoh.
Contoh lain logam ialah zink danContoh bukan logam ialah sulfur
iv. Bina konsep sebenarnya.
Sebenarnya logam ialah bahan yang mempunyai ciri-ciri berikut: 

  1. mempunyai permukaan berkilau
  2. boleh mengalir elektrik.
  3. Pengalir haba yang baik.

Soalan 2.

a. Nyatakan perbezaan antara sebatian karbon organik dan sebatian karbon bukan organik

Sebatian karbon organik Sebatian karbon Bukan organik
i. berasal dari benda hidup i. berasal dari bukan benda hidup.
ii.tidak larut dalam air ii. larut dalam air
iii. takat lebur rendah iii. takat lebur tinggi
lemak
petroleum
Sebatian karbon

b.

i. Mengenalpasti maklumat.
petroleum dan kanji ialah sebatian karbon organik
ii.Mengenalpasti ciri sepunya
petroleum dan lemak mempunyai ciri – ciri sepunya iaitu kedua-duanya 

  1. Berasal dari benda-benda hidup

ii. tidak larut dalam air

iii.Contoh dan bukan contoh.
Contoh lain sebatian karbon organik ialah protein danContoh bukan sebatian karbon organik ialah kapur.
iv. Bina konsep sebenarnya.
Sebenarnya sebatian karbon organik ialah bahan yang mempunyai ciri-ciri berikut: 

  1. Berasal dari benda-benda hidup
  2. Tidak larut dalam air.
  3. Mempunyai takat lebur rendah.

Soalan 3.

a. Nyatakan perbezaan antara lemak tepu dan lemak tak tepu

Lemak tepu Lemak tak tepu
i. berbentuk pepejal pada suhu bilik. i. berbentuk cecair pada suhu bilik.
ii.mengandungi banyak kolesterol ii.tidak mengandungi banyak kolesterol
iii. takat lebur tinggi. iii. takat lebur rendah
Lemak lembu
lemak
Lemak kambing

b.

i. Mengenalpasti maklumat.
Lemak lembu dan lemak kambing ialah lemak tepu
ii.Mengenalpasti ciri sepunya
Lemak lembu dan lemak kambing mempunyai ciri – ciri sepunya iaitu kedua-duanya 

  1. Berbentuk pepejal pada suhu bilik

ii mengandungi banyak kolesterol

iii.Contoh dan bukan contoh.
Contoh lain lemak tepu ialah lemak babi danContoh bukan lemak tepu ialah minyak sawit.
iv. Bina konsep sebenarnya.
Sebenarnya lemak tepu ialah bahan yang mempunyai ciri-ciri berikut: 

  1. Berbentuk pepejal pada suhu bilik
  2. Mengandungi banyak kolesterol.
  3. Mempunyai takat lebur yang tinggi.

Soalan-soalan ini hanyalah sebagai RAMALAN sahaja.

Ia sekadar memenuhi permintaan pelajar yang inginkan bantuan disaat akhir.

Selamat Berusaha.

Insyaallah Usaha Kita Diberkati.

Selamat Berusaha dan Bertawakkal .

Salam sayang Dari

Cikgu HAMZAH sekeluarga.

Kami Mendoakan Kejayaan Anda.

Sabtu 13 November 2009 – 12 am.

Jumpa lagi di tahun 2010

Lebih Kreatif, Lebih Inovatif , Lebih Attractive

UPSR PMR SPM

Jika berminat, sila hubungi awal Januari ;

Cikgu Hamzah bin Othman

Oi3 – 930 2955

*Jika anda ingin mendapatkan softcopy (word format) untuk soalan ramalan ini,sila taip & hantarkan email anda ke 019-3859197 (Amir Ashraf Hamzah).

Terima kasih.

Soalan Ramalan SPM 2009

1. Kekonduksian Elektrik – Sebatian Ion Lebur

2. Selective Breeding & Food Production

3. Inertia & Momentum

4. Roket

5. Kereaktifan Logam

6. Dadah & Alkohol

7. Elektrolisis & Penulinan Logam

8. Ozone Depletion

9. Fat & Soap

Selamat mengulangkaji pelajaran & Salam Pecutan Kognitif untuk semua!

PowerPoint

1.DEFINISI secara operasi dan INFERENS page 13.ppt

http://www.slideshare.net/hmhz2020/definisi-secara-operasi-dan-inferens-page-13-1646868

2. Soalan A1-A4- kemahiran Proses Sains.ppt

http://www.slideshare.net/hmhz2020/soalan-a1-a4-kemahiran-proses-sains

3. Soalan C 10 – Merekabentuk Eksperimen – page 16-31.ppt

http://www.slideshare.net/hmhz2020/soalan-c-10-merekabentuk-eksperimen-page-16-31

4. SPM PECUTAN KOGNITIF GAMEDIA.ppt

http://www.slideshare.net/hmhz2020/spm-pecutan-kognitif-gamedia

Word

1. Problem Solving.doc

http://www.scribd.com/doc/16839381/Problem-Solving

2. SCIENCE PROCESS SKILL -TOC.doc

http://www.scribd.com/doc/16839390/Science-Process-Skill-Toc

3. SPM 2009 C12 Decision making.doc

http://www.scribd.com/doc/16839406/SPM-2009-C12-Decision-Making

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: